Kluczowe aspekty i wyzwania związane ze zmianą palet w Europie

Erkrath, Niemcy, 15.11.2016 – Palety euro cieszą się coraz większą popularnością. Coraz popularniejsze stają się jednak w formie z recyklingu – do wykonania stołów, ławek czy półek w stylu industrialnym. Tymczasem w dziedzinie transportu, gdzie palety drewniane są wykorzystywane zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem, wywołują najwięcej dyskusji. Ale dlaczego sytuacja z paletami jest tak zła?

Według ostatnich badań EKUPAC GmbH dotyczących opakowań transportowych wielokrotnego użytku, popularność palet wielokrotnego użytku w transporcie towarów w Europie wzrosła z 280 milionów do 550 milionów sztuk w ciągu ostatnich 15 lat i stała się niezastąpiona. Niemcy korzystają rocznie z największej liczby palet drewnianych w Europie – ok. 100 mln.

Utrudnieniem stwarzanym przez palety jest możliwość ich ponownego wykorzystania, co polega na zastąpieniu towaru dostarczanego na paletach pustymi paletami. Jednak taca euro nie jest równa tacy euro. Za rzekomo prostą zasadą zmiany palet kryją się różne wyzwania: firma transportowa, która jest odbiorcą pośredniczącym, kierowca przewożący towar oraz odbiorca, który rozładowuje towar.

Palety Przemysłowe Gliwice
Palety Przemysłowe Gliwice

Puste palety zastępowane są pełnymi paletami

Zasada zmiany palet nie jest trudna do wyjaśnienia. Gotowy towar musi być przetransportowany i aby mógł być bezpiecznie przetransportowany w ciężarówce, jest on pakowany, zabezpieczany i transportowany zgodnie z tzw. europejską pulą palet, w oparciu o standardy jakości UIC 435/2. Na przykład pusta ciężarówka z pustymi paletami jedzie do miejsca załadunku i zastępuje puste palety towarem zapakowanym na paletach. Kierowca następnie dostarcza towar na odpowiednie miejsce rozładunku. W tej lokalizacji kierowca ciężarówki zazwyczaj otrzymuje tyle palet, ile przywiózł z towarem.

Tworzy to dobrze działający system obiegu palet, który zapewnia ciągły proces wymiany palet drewnianych. Jednak ze względu na rosnące wymagania, brak czasu i interakcje w łańcuchu logistycznym proces wymiany staje się coraz bardziej złożony.

Trudności w procesie zmian

Proces wymiany, który obejmuje subiektywną ocenę ilościową, ręczne zarządzanie jakością oraz rozliczanie palet drewnianych, odnotowywany jest w tzw. Istnieje wiele przeszkód. Prawdopodobnie najczęstszym problemem jest konieczność przewiezienia przez kierowcę ciężarówki 33 pustych europalet, ponieważ jednocześnie musi zapewnić wystarczającą ilość miejsca na towary niespaletyzowane. Warunki zmieniają się szczególnie w przypadku przewozów międzynarodowych. Jeżeli kierowca nie posiada palet wymiennych, ponieważ nie odebrał ich w ostatnim miejscu rozładunku, pozostaje w długach i zobowiązuje się do ich późniejszego dostarczenia.

Palety Euro stosowane są także przez firmy brukarskie na Śląsku do pakowania kostki brukowej. Brukowanie, brukarstwo na Śląsku świadczy firma budowlana https://www.wykopiemy.pl/brukowanie-brukarstwo/, firma ta ponadto świadczy usługi wynajmu maszyn budowlanych, np. koparki, przesiewacze, kruszarki itp. Więcej możesz zobaczyć na stronie https://www.wykopiemy.pl/brukowanie-brukarstwo/

Trudności pojawiają się również wtedy, gdy odbiorca odbiera towar w miejscu rozładunku, ale nie oddaje kierowcy wszystkich palet, nie oddaje ich lub są zepsute i nieodpowiednie. Niedociągnięcia należy później udokumentować i wyjaśnić. Nawet jeśli ilość i jakość zwracanych palet jest odpowiednia, przy rozładunku brakuje czasu, odbiorca może po prostu wrzucić palety do naczepy. W takim przypadku kierowca będzie musiał odłożyć puste palety z powrotem na miejsce. 33 palety po 23 kg każda to 760 kg. Takie biurokratyczne i przedłużające się podróże w obie strony pociągają za sobą stratę czasu i pieniędzy. Rzecznik prasowy firmy TimoCom Marcel Fringes potwierdza, że ​​niektórzy użytkownicy platformy transportowej napotykają na następujące problemy: „Niektórzy z naszych klientów licytują platformę transportową, wskazuje „bez zmian”, aby potencjalni partnerzy wiedzieli, że palety nie muszą być zmieniane. Oznacza to mniej pracy, a transport jest bardziej atrakcyjny.”

Paleta 4.0: Zmiana palet za pomocą aplikacji mobilnej

W dzisiejszych czasach automatyzacji i cyfryzacji skomplikowane ręczne zmiany palet wymagają modernizacji. Wyzwanie to podjął Instytut Fraunhofera ds. Przepływu Materiałów i Logistyki (IML) wraz z Europejskim Stowarzyszeniem Paletowym m.in. V. ”(Gütegemeinschaft Paletten eV; GPAL) w Niemieckim Komitecie Narodowym. Wspólna aplikacja Pallet Check Express została zaprojektowana w celu uproszczenia i optymalizacji procesu zmiany palet. „Użytkownik robi zdjęcia palet, aplikacja liczy je i automatycznie wysyła e-mailem. wysyła utworzony dokument zmiany e-mailem. Oprócz dokładnej liczby palet dokument wskazuje miejsce i czas zmiany, dzięki czemu proces zmiany jest prostszy, szybszy, bardziej niezawodny i udokumentowany cyfrowo.” wyjaśnia Martin Fiedler, absolwent informatyki i kierownik zespołu w dziale technologii automatycznej identyfikacji firmy Fraunhofer IML. Tak dokładna dokumentacja ma na celu zaoszczędzenie czasu i pieniędzy.

Aplikacja jest obecnie dostępna w języku niemieckim i działa na smartfonach z systemem Android i Apple. Niemniej jednak, dopóki takie rozwiązanie mobilne nie zostanie opracowane i skonsolidowane w całym sektorze, proces wymiany palet będzie nadal wymagał dużego wysiłku i, w wielu przypadkach, będzie prowadzić do wielu nieporozumień i problemów. W rezultacie partnerzy biznesowi powinni dostarczyć wystarczające informacje i wyjaśnić z wyprzedzeniem, czy i jak nastąpi zmiana.